Domů > Magazín > Žijeme jinak > Rodina

Děti se nemusí učit dospívat – 3. díl

Zajímáte se o to, jak přistoupit k výchově svých dětí nebo vnoučat? Oslovují vás nové vědecké poznatky, které prokazují, že cesta růstu je přirozenou schopností nás všech? Pojďme se dnes podívat na  třetí díl seriálu, zaměřený na benefity přirozeného zrání.

Poskytnout bezpečné podmínky

V předchozích dílech jsme si představili tři procesy zrání. Ukázali jsme si tři stromy z našich zahrad – jabloň, hrušku a švestku. Nádherné stromy, které rostou do své ideální podoby bez našich zásahů. Potřebují pouze kvalitní půdu a specifické bezpečné podmínky k růstu. Stejně tak naše děti nepotřebují naši neustálou intervenci do jejich procesu zrání. Dneska si ukážeme, jak sladké ovoce sklízíme, jakmile se naplní jejich správný čas a růst dojde k vrcholu. Jsou jimi osobnostní atributy, které bychom na sobě všichni rádi pozorovali. A tak ještě jednou připomínám. Zrání není možné urychlit ani naučit. Přichází samo a přirozeně, pokud jsou splněny podmínky pro bezpečný vývoj.

Cukroví bez cukru?
Svatý Mikuláš by koukal, jak se dá mlsat zdravě! Naučte se triky na vánoční cukroví, které potěší i vašeho nutričního poradce.
Jak na to

Jabloň přináší samostatnost

Konečným výsledkem procesu individuace (emergentní proces), je schopnost oddělenosti. V emergentním procesu dítě vyráží vpřed. Je strhnuto lavinou nutnosti objevovat svět. Takové děti jsou plné zvědavosti, vitality a zájmů. Málokdy se nudí. A to není vše! Patří sem také touha po nezávislosti, zodpovědnost a vztah k sobě samému. Tyto přednosti nemohou být naučeny ani vynuceny. Jsou ovocem procesu zrání. Nemůžeme je podnítit zvenčí. A co víc! Pokud se někdo pokouší posílit třeba kreativitu, naopak ji podkopává.

Jak se ztrácí nadšení

Pojďme si říct krátký příběh. Chlapec, v dnešním příběhu třeba Adam, rád maluje. Kreslí cokoliv ho napadne. Neuvěřitelně se těší na hodiny výtvarné výchovy. Poprvé přijde do hodiny a paní učitelka dá zadání: Tak děti, namalujte mi červeného slona, tady máte předlohu. Adam se hned pustí do práce. Maluje a maluje. Je konec hodiny a on před sebou pyšně drží svůj obrázek. Přijde učitelka, podívá se a řekne: Ale Adame, já jsem chtěla, abyste malovali červeného slona, tohle je přece vesmírná raketa. Dnes nemáš splněno. Adam to nechápe. Na další hodině výtvarky se to celé opakuje. Je dané jasné zadání, ale Adam maluje svůj obraz, a tak nemá splněný úkol. O rok později přechází náš chlapec do jiné školy. Má být hodina výtvarky. Adam si znuděně sedne do lavice. Učitelka rozdá papíry a řekne: Tvořte. Adam se přihlásí: Co mám kreslit? Cokoliv chceš, zní odpověď. Jakou barvu mám použít? Jakou bys rád, zazní od učitelky. Adam celou hodinu sedí a kouká z okna. Neví totiž, co má dělat…

Příběh se šťastným koncem

Smutný příběh chlapce, který se týká tolika z nás. Pojďme se podívat do školních lavic. U dětí se vytrácí zájem a vitalita. Znepokojující je skutečnost, že mnoho dětí, které přichází do školy plné nadšení a zvědavosti, tuto schopnost po první třídě ztrácejí. V tento moment dochází k vývojové stagnaci, k zaseknutí. Ovšem není to nezvratný moment! Vraťme se zpátky k Adamovi z příběhu. Jakmile v nové škole denně dostává možnost vrátit se zpět ke své svobodě a tvořit to, co zrovna chce, rychle se v něm obnovuje jeho přirozená síla.
A tak věřte, že když vrátíte dětem jejich svobodu, jakmile jim projevíte důvěru v jejich schopnosti, postupnými krůčky se vrátíte zpátky k přirozenému procesu zrání.

PS: Přemýšlíte jak zlepšit postavu a své zdraví?

Nepřemýšlejte 😊 Pojďte něco dělat! Ukážeme jak vylepšit jídelníček, co jíst a co ne, a jak si jídlem spravit zdraví! Naskočte do online kurzu Jíme Jinak - JE ZDARMA !

Jsem šťastná máma, jogínka a hudebnice. Ráda se ladím na přirozenost přírody: v rytmu dechu, v rytmu života.

7 lidí už poděkovalo za článek.

Buďte první, kdo napíše komentář

Vyzkoušejte také

Zrajeme nebo stárneme: co výchova nezmůže?

Ačkoli všichni stárneme, ne všichni dospíváme! Podívejte se na svět kolem sebe. Máte někdy pocit, že se chováme jako děti, kterým vzali hračku? Kolikrát se...
20
8

Proč být respektujícím rodičem

Neskákej do té kaluže, nepořež se, nechoď tam, neumaž se, a ty jsi přece nemehlo, a jaké jsi čuně, no to snad ne, ty náš cvalíku, ty nešiko, ty jsi šikulka...
126
32

Dušičky, Samhain, Haloween. Temné období nebo skvělá příležitost?

Nastává zvláštní období, temná polovina roku. Pro naše předky byly první tři týdny v listopadu magické. Rituálně se zbavovali všeho, co jim v životě už nes...
16
6

Emoce a jídlo – jak to funguje

Jaké emoce jsou spojené s jídlem, jak ovlivňují naše zdraví a jak s negativními emocemi pracovat. Jak čelit poruchám příjmu potravy a jak se učíme z vlastn...
klub
46
21

Žlučníkové kameny

Co je způsobuje žlučníkové kameny a jak se jich zbavit? Jaký vliv mají na jejich tvorbu strava a emoce a je vždy nezbytně nutná operace? Na téma žlučníkový...

Jak podpořit své zdraví v únoru

V únoru se podíváme blíže na orgán, který úzce souvisí s hladinou naší životní energie, má vliv na kvalitu našich vlasů a také na plodnost. Tímto orgánem j...